Valmet julkistaa uuden kromittoman jenkkisylinterin metallipinnoitteen

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 20.3.2018 kello 13:00

Valmet on kehittänyt kromittoman Valmet Infinikote-2 Yankee Metallizing -jenkkisylinterin metallipinnoitteen, lisätäkseen työturvallisuutta pinnoitusprosessin aikana sekä edistääkseen pinnoitteen kestävän kehityksen mukaisuutta ja valmistautuakseen mahdolliseen tulevaan lainsäädäntöön Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa. Valmetin kehittämä uusi pinnoite on ympäristönsuojelullisesti turvallisin tarjolla oleva jenkkisylinterin metallipinnoite.

Korkeatasoinen termisesti ruiskutettu pinnoite parantaa jenkkisylinterin suorituskykyä ja elinikää. Uuden pinnoitteen ruiskutusprosessi on sama kuin Valmetin aiemmassa jenkkisylinterin metallipinnoituksessa, mutta nyt käytettävä materiaali on täysin kromiton. Uusi materiaali ei sisällä kromia, eikä siitä termisen ruiskuttamisen aikana muodostu kuusiarvoista kromia.

Valmetilla on yli 20 vuoden kokemus termisen ruiskutuksen käytöstä jenkkisylinterien pinnoituksesta. Tunnettu riski on ollut, että applikointiprosessin aikana muodostuu mahdollisesti haitallista kuusiarvoista kromia. Kromi on perusaineosa lähes jokaisessa rautapohjaisessa kovapinnoitusseoksessa.

Jenkkisylinterin metallipinnoitus tehdään usein asiakkaan tiloissa. "Uudella kromittomalla jenkkisylinterin metallipinnoitteella parannamme työturvallisuutta ja olemme valmiita noudattamaan tiukempaa ympäristölainsäädäntöä", sanoo kenttäpalveluliiketoiminnan johtaja Marko Heino.

Valmetin uuden sukupolven jenkkisylinterin metallipinnoiteseoksessa ei ole kromia sisältäviä ainesosia. "Uudella materiaalilla tehtyjen testien tulokset ovat vakuuttavia. Niissä näkyvät merkittävästi parantuneet pinnoitusominaisuudet, ja ne vastaavat kaikkia keskeisiä tavoitteitamme tai jopa ylittävät ne", sanoo Global Yankee Services -yksikön operatiivinen johtaja Andrew Cross.

Kromittomuuden lisäksi Valmet Infinikote-2 Yankee Metallizing -pinnoite tarjoaa seuraavia parannuksia: pölyä ja käryä muodostuu pinnoitusprosessissa vähemmän ja jenkkisylinterin lämmönjohtavuus paranee. Pinnoite antaa kovemman ja paremmin kulutusta kestävän pinnan, joka pidentää sylinterin odotettavissa olevaa elinikää.

Marko Heino, kenttäpalveluliiketoiminnan johtaja, Valmet, puh. +358 50 317 0687

Andrew Cross, operatiivinen johtaja, Global Yankee Services -yksikkö, Valmet, puh. +44 7921 049069

Valmetin uusi jenkkisylinterin metallipinnoitusprosessi on täysin kromiton.

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal