Valmetille kuudes pehmopaperilinjan tilaus Hayat Kimyalta

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 27.6.2017 kello 11.00

Valmet toimittaa Advantage DCT -pehmopaperikoneen turkkilaiselle pehmopaperinvalmistajalle Hayat Kimyalle. Toimitus sisältää myös joustavan ViscoNip-puristimen ja laajan automaatiojärjestelmän. Yhtiö päätti hankkia toisen koneen Yelabugan tehtaalleen Venäjän Tataristaniin, jotta se voi vastata korkealaatuisten pehmopaperituotteidensa kasvavaan kysyntään.  Uusi tuotantolinja kasvattaa Hayat Kimyan nykyistä kasvo-, WC- ja pyyhepaperin tuotantoa 70 000 pehmopaperitonnilla.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Tämä on Valmetin ja Hayatin tiimien seitsemäs yhteistyöprojekti. Valmet on toimittanut Hayatille viisi Advantage DCT 200TS -pehmopaperilinjaa. Ne on käynnistetty Hayatin tehtailla Turkissa vuosina 2010 ja 2015, Iranissa vuonna 2013, Venäjällä vuonna 2014 ja Egyptissä vuonna 2016. Lisäksi Valmet toimitti Hayatille TM1-pehmopaperikoneen laajan uusinnan Turkissa vuonna 2015.

"Yhteistyömme Valmetin kanssa on hyvin luontevaa, ja olemme varmoja, että onnistumme yhdessä. Valmet puolestaan luottaa yhtiöömme ja teknisiin asiantuntijoihimme. Se on hyvä perusta tulevaisuuden yhteistyölle", sanoo Hayat Kimyan paperiryhmän johtaja Lütfi Aydin.

"Advantage DCT -teknologian myötä Hayat Kimya on selvästikin asettanut uuden laatustandardin pehmopaperituotteille Venäjällä. Advantage ViscoNip -puristinasennusten sekä Hayatin TM1-pehmopaperikoneen uusinnan ja siihen kuuluneen AirCap Heli -huuvan tuottamat tulokset ovat täyttäneet kaikki tehokkuutta ja laatua koskevat tavoitteet. Olemme varmoja siitä, että uusi pehmopaperikone TM7 vahvistaa edelleen Hayat Kimyan markkinajohtajuutta", sanoo Valmetin Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikön myyntijohtaja Björn Magnus

Vasemmalta: Massimiliano Corsini, Paolo Vezil (Valmet), Lütfi Aydin (Hayat), Björn Magnus, Jan Erikson (V), Yahya Kigili (H), Haluk Arican (V), Avni Kigili, Ibramih Güler, Kemal Arslan (H)

Tekniset tiedot

Uuden TM7-pehmopaperikoneen leveys on 5,6 m ja suunnittelunopeus 2 200 m/min.
Pehmopaperin tuotannossa käytetään raaka-aineena ensiökuitua. Uusi tuotantolinja on optimoitu säästämään energiaa ja parantamaan lopputuotteen laatua.

Valmetin toimitukseen kuuluu kokonainen pehmopaperin tuotantolinja, joka sisältää massankäsittelyjärjestelmät ja Valmet Advantage DCT 200 TS -pehmopaperikoneen. Kone on varustettu OptiFlo-perälaatikolla ja kevytmetallisella jenkkisylinterillä. Koneessa on myös Advantage-pehmopaperiteknologiaa: ViscoNip-puristin, kaasuturbiinin poistokaasua puhallusilmana käyttävä Air Cap Heli -huuva ilmajärjestelmällä, WetDust-pölynhallintajärjestelmä, radansiirtojärjestelmä ja SoftReel L -rullain. Lisäksi linja sisältää Valmet Focus -uudelleenrullaimen. Massankäsittelylinjalla on OptiSlush-pulpperit, OptiFiner-kartiojauhimet ja OptiScreen-konelajittimet.

Lisäksi toimitus sisältää laajan Valmet-automaatiojärjestelmän, jossa on Valmet DNA -kone- ja -prosessiohjaukset ja Valmet IQ-laadunohjaus. Perussuunnittelu, asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto kuuluvat niin ikään toimitukseen.

Lisäksi tilaus sisältää Hayat Kimyan Advantage ViscoNip -puristimien uudistuksen pehmopaperikoneille TM1, TM5 ja TM6.

Tietoa Hayat Kimyasta

Hayat Kimya A.S. on osa Hayat-konsernia. Hayat-konsernin pääasialliset toimialat ovat kodinhoito, hygienia ja pehmopaperit kulutustavarateollisuudessa. Hayat aloitti pehmopaperituotannon 11 vuotta sitten, ja on tehnyt sen jälkeen merkittäviä investointeja. Nykyään konserni on Afrikan, Lähi-idän ja Itä-Euroopan suurin pehmopaperinvalmistaja, ja sen vuosittainen tuotantokapasiteetti on 420 000 tonnia.

Lisätietoja antavat:
Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 70 517 14 90
Björn Magnus, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 703 17 79 83

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal