Valmet toimittaa lajinvaihtouusinnan Sappi Lanakenin tehtaalle Belgiaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.10.2017 klo 13:00

Valmet toimittaa Sappi Lanakenin tehtaalle Belgiaan laajan lajinvaihtouusinnan, johon kuuluu kattava automaatiopaketti. Projektissa tehtaan paperikone 8 (PM8), joka tuottaa tällä hetkellä kevyitä päällystettyjä papereita (LWC), uusitaan tuottamaan lisäksi kevyitä ja laadukkaita puupohjaisia päällystettyjä papereita, jotka lisätään tehtaan lajivalikoimaan vähitellen. Uudelleenrakennetun koneen käyttöönotto on suunniteltu vuodelle 2019. Hanke on EPC-toimitus (suunnittelu, hankinta ja rakentaminen), johon kuuluu laajalti työmaatoimintoja.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2017 kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tällaisen tilauksen arvo on tyypillisesti noin 60-80 miljoonaa euroa.

"Sappi on viime vuosina osoittanut luottavansa vankasti Valmetiin - aiempien hankkeiden erinomainen yhteistyö ja tulokset olivat varmasti hyödyksi neuvotteluissa. Lanakenin uuden, laajan uudistusprojektin lisäksi Valmet on toimittanut Sapille viisi muuta isoa projektivaiheessa olevaa tai jo käynnistettyä hanketta (Sappi Maastricht 2018, Sappi Sommerset 2018, Sappi Kirkniemi 2016, Sappi Gratkorn 2014 ja Sappi Alfeld 2013). Sappi ja Valmet ovat löytäneet todellisen kumppanuuden näiden hankkeiden kautta. Valmet on kyennyt löytämään juuri oikeat ratkaisut asiakkaan tarpeisiin. Valitun konseptin oikeellisuus varmistettiin koeajoissa Valmetin Paperiteknologiakeskuksissa," kertoo Robert Mohr, Keski-Euroopan myyntijohtaja Valmetilta.

Sappi Lanakenin tehtaalla sopimuksen allekirjoituksessa mukana olivat: vasemmalta Werner Reiter, Bernhard Zottler, Günther Engelen, Wim Devens, Eric Raedts (kaikki Sapilta), Marko Oinonen (Valmet) ja Robert Mohr (Valmet).

Toimituksen tekninen sisältö

Valmetin toimitus sisältää muutoksia massankäsittelyyn ja sellun paalinpoistojärjestelmään, paperikoneeseen, ilmajärjestelmiin sekä isoja muutoksia ja parannuksia automaatiojärjestelmiin. Paperikoneen osalta toimitukseen sisältyy viira-, puristin-, kuivatusosaien ja päällystyskoneen uusinnat sekä kokonaan uudet pintaliimapuristin, kalanteri ja rullain. Nykyinen aukirullain sijoitetaan uuteen paikkaan. Automaatiotoimitukseen sisältyy laadunhallintajärjestelmä, kone- ja prosessiohjausjärjestelmät sekä vianilmaisujärjestelmä. Kaikki laitteet toimitetaan asennettuina.

PM 8 tuottaa kevyitä päällystettyjä papereita mitoitusneliömassaltaan 115 g/m². Tehtaan vuosittainen kokonaiskapasiteetti on 530 000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Sappi Europe

Sappi Europe on johtava päällystetyn hienopaperin, pakkaus- ja erikoispapereiden valmistaja ja toimittaja, jonka pääkonttori sijaitsee Brysselissä Belgiassa ja jonka 5 100 työntekijää työskentelevät yhtiön seitsemässä tehtaassa ja 14 myyntikonttorissa Euroopassa. Belgiassa sijaitseva Lanakenin tehdas valmistaa erilaisia sellulaatuja ja korkealaatuisia hienopäällystettyjä papereita.

Marko Oinonen, sopimus- ja asiakassuhdejohtaja, Paperitehtaat, Valmet, puh. +358 50 562 7240

Robert Mohr, Keski-Euroopan myyntijohtaja, Valmet, puh. +49 173 3080 534

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.