Valmet toimittaa laajan automaatio- ja tiedonkeruuratkaisun Gasumin biokaasulaitoksille

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 21.12.2017 klo 11:00

Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän kolmelle Gasumin biokaasulaitokselle. Lisäksi Valmet toimittaa kaikille Gasumin biokaasulaitoksille sekä kaasun tankkausasemille Suomessa ja Ruotsissa Valmet DNA Integrated Operations -ratkaisun keskitettyyn tiedonkeruuseen ja konttilogistiikan hallintaan.

Ratkaisujen avulla Gasum pystyy keskitetysti hallinnoimaan toimintojaan ja keräämään niistä tietoja. Gasum voi myös hallinnoida kasvavaa tankkausasemaverkostoaan putkiverkon ulkopuolella. Toimitus on osa Gasumin laajaa kokonaisjärjestelmäuudistusta.

Tilaukset sisältyvät Valmetin vuoden 2017 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Järjestelmät ja ratkaisut toimitetaan vuoden 2018 ensimmäisen ja toisen neljänneksen aikana.

"Valmet DNA -järjestelmä lisää prosessien turvallisuutta, kun ohjelmoitavat logiikat jäävät pois käytöstä. Sama järjestelmä on jo käytössä muualla Gasumissa, joten integraatio koko konsernin sisällä paranee merkittävästi", sanoo Gasumin tietohallintojohtaja Pertti Norjos.

"Jatkossa Gasum pystyy keskitetysti hallinnoimaan eri biokaasulaitoksia ja kaasun tankkausasemia sekä seuraamaan konttilogistiikkaa GPS:n avulla. Lisäksi yhtiö voi järjestelmän avulla keskitetysti laskea biokaasun kokonaismyyntiään ja siirtää tiedot toiminnanohjausjärjestelmään", lisää Valmetin prosessiautomaatiosta vastaava johtaja Jani Hautaluoma.

Tietoa Valmet DNA Integrated Operations -ratkaisusta

Gasumille toimitettava Valmet DNA Integrated Operations -ratkaisu keskitettyyn tiedonkeruuseen ja konttilogistiikan hallintaan kattaa raportoinnin, mittaukset, tuotannonsuunnittelun, käyttöliittymän toiminnanohjausjärjestelmään ja prosessin optimoinnin. Sen tuottaman tiedon avulla käyttäjä pystyy suunnittelemaan logistiikkaa tehokkaasti aikaa ja kustannuksia säästäen.

Small Scale Virtual Pipeline -ratkaisu (SSVP) mahdollistaa tankkausasemien käytön konttien avulla mahdollisimman laajalla alueella. Valmetin ratkaisu tuo tehokkuutta ja turvallisuutta konttien päivittäiseen hallintaan. Niiden seurannassa hyödynnetään Yepzonin toimittamaa kehittynyttä teknologiaa, jossa seurantalaitteiden akun varaus kestää jopa vuoden.

Tiedonkeruuratkaisu sisältää liitynnät yhtiön tankkausasemaserveriin ja Ruotsissa sijaitsevien biokaasulaitosten serveriin, GPS:n, historiatietokannan ja käyttäjätyökalut, Ethernet-reitittimet, yhteyden ulkoisiin järjestelmiin, arkistointi- ja raportointityökalut sekä keskitetyn monitoroinnin.

Valmetin toimituksiin sisältyvät myös projektinhallinta, tehdastestaus ja käyntiinajo.

Tietoja asiakkaasta Gasum

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu sekä nesteytetty kaasu) asiantuntija. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden suurin biokaasun tarjoaja. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 miljoonaa euroa.

Gasumin tytäryhtiö Skangas on johtava pohjoismainen yhtiö nesteytetyn maakaasun (LNG) tuottajana ja jakelijana. Skangasilla on nesteytyslaitokset Porvoossa ja Risavikassa Norjassa. Sen LNG-terminaalit sijaitsevat Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Jani Hautaluoma, johtaja, prosessiautomaatio, Valmet, puh. 040 486 0307

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Kuopion biokaasulaitos on yksi Gasumin laitoksista, jonne Valmet toimittaa automaatio- ja tiedonkeruuratkaisun. (Kuva: Gasum)