Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 18.1.2017 klo 11.00

Valmet toimittaa uuden haihdutuslaitoksen, tuotantoprosessissa muodostuvien kaasujen polttolaitoksen ja tarvittavat automaatiojärjestelmät Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjän Novodvinskiin. Toimitus sisältyy tehtaan kartongintuotannon uudistamista koskevan prioriteetti-investointiprojektin toiseen toteutusvaiheeseen.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 viimeisen vuosineljänneksen tilauksiin. Tämän tyyppisen tilauksen arvo on yleensä noin 40 miljoonaa euroa.

Valmetin toimitus sisältää kaksi uutta haihdutuslinjaa sulfaattisellun keitossa ja puolikemiallisen sellun keittoprosesseissa käytettävää lipeää varten, järjestelmän hajukaasujen keräystä, käsittelyä ja polttamista varten sekä uuden prosessiautomaatiojärjestelmän. Uuden laitoksen on määrä käynnistyä vuonna 2019.

"Kun uusi haihdutuslaitos sekä muut prioriteetti-investointiprojektiin sisältyvät projektit toteutetaan, voidaan optimoida käytössä olevat teknologiat sekä ottaa käyttöön parhaat saatavilla olevat teknologiat. Näin prosessisyklissä syntyvä saastemäärä pienenee. Kahden yhtiön asiantuntijat ovat tehneet pitkäaikaista, tiivistä ja antoisaa yhteistyötä, minkä ansiosta kaikki mahdolliset vaihtoehdot on käyty läpi. Optimaalinen prosessikonsepti kehitettiin ottamalla huomioon eri lipeisiin liittyvät käyttöolosuhteet sekä hankaluudet ja riskit sekä mahdollistamalla joustava ja keskeytymätön prosessin kulku", kertoo Dmitry Zylec, johtaja, Arkangelin sellu- ja paperitehdas.

Toimituksen tekniset tiedot

Uudessa haihdutuslaitoksessa voidaan haihduttaa punaista ja mustaa jätelipeää sen perusteella, miten nopeasti niitä muodostuu kartonginvalmistuksessa käytettävien puolikemiallisen sellun ja sulfaattisellun keittolaitosten maksimikapasiteetilla. Tällä tavalla kahdelle kartonkikoneelle saadaan raaka-ainetta, kun koneet on uudistettu.

"Tuotantoprosessissa syntyvien kaasujen polttolaitos poistaa uudessa haihdutuslaitoksessa ja puolikemiallisen sellun keitossa syntyvät päästöt kokonaisuudessaan", toteaa Sami Kervinen, myyntipäällikkö, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet.

Arkangelin sellu- ja paperitehdas Novodvinskissa, Venäjällä

Tietoja asiakkaasta Arkangelin sellu- ja paperitehdas

Arkangelin sellu- ja paperitehdas on yksi johtavista puukemian tehtaista Euroopassa. Sen pääomistaja on Pulp Mill Holding GmbH. Yhtiö on yksi suurimmista pakkauskartongin valmistajista ja yksi merkittävimmistä selluntuottajista Venäjällä. Yhtiö on erikoistunut valkaistun sulfaattisellun, kartongin, erilaisten paperilajien ja tehtäväkirjojen tuotantoon.

Kai Mäenpää, myyntijohtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet, puh. +358 10 676 2410
Ivan Gubin, myyntijohtaja, Venäjä, Valmet, puh. +7 812 332 3650

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.