Valmet toimittaa automaation Arctechin rakentamaan jäätä murtavaan arktiseen tankkeriin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.5.2017 klo 11:00

Valmet toimittaa automaation vaativissa arktisissa jääolosuhteissa operoivaan jäävahvistettuun tankkeriin NB 515, jonka rakentaa Arctech Helsinki Shipyard Oy.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Automaatiojärjestelmä toimitetaan marraskuussa 2017. Alus aloittaa liikennöinnin vuonna 2018.

"Kyseessä on erittäin tehokas jäätä murtava arktinen tankkeri. Sen automaatiojärjestelmällä hallitaan koneiston lisäksi koko rahtijärjestelmää, eli myös tässä suhteessa alus on hyvin edistyksellinen", sanoo Arctech Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

"Arktisen alueen vaativissa jääolosuhteissa liikennöivä kaasukondensaattitankkeri tarvitsee luotettavan automaatiojärjestelmän, ja Valmet DNA on juuri sellainen. Korkean luotettavuuden takaa toimintojen kahdentaminen", toteaa myyntipäällikkö Heikki Tanner Valmetin Automaatio-liiketoimintalinjalta.

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän, käyttöönoton ja koulutuksen.

Suunniteltu murtamaan lähes kaksimetristä jäätä

Kaasukondensaattitankkeri NB 515 rakennetaan operoimaan Jamilin niemimaalta Eurooppaan ja Aasiaan. Arctechin suunnittelema alus on 229 metriä pitkä ja 32,5 metriä leveä. Tankkeri pystyy itsenäisesti liikkumaan Koillisväylän vaativissa jääolosuhteissa, ja sen päätehtävä on turvata kaasukondensaatin kuljetusta ympärivuotisesti.

Tankkerilla on korkea jääluokka Arc 7, ja se pystyy murtamaan lähes kaksi metriä paksua jäätä.

Valmet toimittaa vaativissa arktisissa jääolosuhteissa operoivaan jäävahvistettuun tankkeriin Valmet DNA -automaatiojärjestelmän, jolla hallitaan koneiston lisäksi koko rahtijärjestelmää.

Tietoja asiakkaasta Arctech Helsinki Shipyard Oy

Arctech Helsinki Shipyard Oy on erikoistunut arktiseen meriteknologiaan ja laivanrakennukseen. Sen päätuotteita ovat jäänmurtajat ja vaativat erikoisalukset. Arctech on alansa edelläkävijä, jolla on yli 150 vuoden kokemus laivanrakennuksesta. Yhtiö työllistää telakallaan tällä hetkellä noin tuhat henkeä.

Heikki Tanner, myyntipäällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 557 0780

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.