Valmetin uusi kiintoainemittaus parantaa kuivatun lietteen laatua jätevedenkäsittelyssä

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 3.5.2016 klo 9:00

Uusi Valmet Dry Solids Measurement (Valmet DS) -kiintoainemittaus on kehitetty mittaamaan kuivattua lietettä jätevedenkäsittelyssä ja se täydentää Valmetin jäteveden hallintaan tarjoamien ratkaisujen valikoimaa. Turvallinen, vähän energiaa kuluttava mikroaaltoteknologia mahdollistaa vakaan ja tarkan mittauksen, jota voidaan takaisinkytkettynä säätönä käyttää lietteen kuivatuksessa tarvittavan polymeeriannostuksen sekä kuivauslaitteen optimointiin. Kuivauslaitteen optimointi pienentää energiankulutusta.

"Valmet DS -mittaus auttaa asiakkaitamme parantamaan suorituskykyään. Luotettavan jatkuvatoimisen kiintoainemittauksen avulla he pystyvät pienentämään polymeeriannostusta ja säästämään energiaa merkittävästi. Kuivatustehoa maksimoimalla syntyy säästöjä myös kuljetuskustannuksissa ja polttoainekustannuksissa kuivatun lietteen polton aikana", sanoo tuotepäällikkö Jarmo Havana Valmetista.

Asiakkailla hyviä tuloksia

Valmet DS -mittauksen takaisinkytketyn säädön avulla yhdysvaltalainen TZ Osbournen jätevedenkäsittelylaitos Pohjois-Carolinan Greensborossa on vähentänyt polymeerien kulutustaan jopa 25 prosenttia. Myös Viinikanlahden jätevedenpuhdistamolla Tampereella on saatu aikaan hyviä tuloksia. "Valmet DS on luotettava jatkuvatoiminen kiintoainemittaus. Pystymme nyt kunnolla näkemään, miten hyvin kuivauslinko toimii", kertoo laitoksen käyttöinsinööri Sami Ilomäki.

Teknistä tietoa

Valmet DS asennetaan ottamaan näytettä putoavasta lietteestä. Näytteenotto tapahtuu ruuvilla, minkä jälkeen palautusruuvi työntää näytteen mittausanturin läpi takaisin prosessiin. Laitteen mittaustietoihin, hälytyksiin ja diagnostiikkaan pääsee helposti käsiksi teollisen internetin mahdollistaman etäyhteyden kautta.

Jarmo Havana, tuotepäällikkö, Valmet
jarmo.havana(at)valmet.com

www.valmet.com/valmetDS
www.valmet.com/wastewater

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fi , www.twitter.com/valmetglobal