Valmetille uusintatilaus konenäköjärjestelmästä Stora Enson Sunilan tehtaalta Kotkasta

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 14.11.2016 klo 11:00

Valmet on saanut uusintatilauksen Valmet IQ Process and Quality Vision system -konenäköjärjestelmästä Stora Enson Sunilan tehtaalta Kotkasta. Järjestelmän avulla tehdas pystyy valvomaan likapartikkeleita ja tikkuja sellunkuivatuslinja 6:lla, mikä optimoi lopputuotteen laatua ja tuotantolinjan tehokkuutta. Uusi järjestelmä käynnistetään marraskuussa 2016. Valmet toimitti samanlaisen konenäköjärjestelmän tehtaan sellunkuivatuslinja 4:lle vuonna 2015.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tyypillisesti tämän kaltaisten automaatiojärjestelmätoimitusten arvo on alle miljoona euroa.

"Perinteisellä valopöytämittauksella ja konenäköjärjestelmällä saadut tulokset korreloivat hyvin. Lisäksi saamme nyt valvomoon reaaliaikaista likalaskentatietoa viivytyksettä, mikä auttaa meitä ohjaamaan prosessia aiempaa nopeammin ja tarkemmin", sanoo kuitulinjan käyttöpäällikkö Henrik Antila Stora Enson Sunilan tehtaalta.

"Erinomainen likalaskenta perustuu kehittyneisiin vika-analyyseihin, joiden avulla voidaan nopeasti ja reaaliaikaisesti havaita pienet likapartikkelit ja tikut liikkuvalla radalla sellunkuivatuksen aikana", toteaa jatkuvatoimisten laadunhallintaratkaisujen tuotepäällikkö Jukka Paananen Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin konenäköjärjestelmätoimitus Stora Enson Sunilan tehtaalle sisältää Valmet IQ Web Inspection System -vianilmaisujärjestelmän. Se koostuu teräväpiirtomatriisikamerasta ja siihen sopivasta valonlähteestä, jotka yhdessä ottavat erittäin tarkkoja kuvia radalla olevista vioista. Sellunkuivatuskoneella kuivatusosan jälkeen sijaitsevan konenäköjärjestelmän avulla tehdas pystyy tehokkaasti ja jatkuvatoimisesti valvomaan tuottamansa sellun laatua.

Sunilan operaattorit voivat seurata likatietoa valvomossa prosessiautomaatiojärjestelmän näytöiltä tai tarkastella likajakaumaa vikakartalla erilliseltä näytöltä. Konenäköjärjestelmä varmistaa jatkuvatoimisesti Sunilalle tyypilliset alhaiset likaluvut, sillä laadunvalvonta perustuu mittauksiin, jotka ovat jäljitettävissä jokaiseen paalipöytään. Keskimääräiset likaluvut ovat liitettävissä jokaiseen asiakastoimitukseen.

Muista vianilmaisujärjestelmistä poiketen Valmetin neljässä matriisikamerassa on erittäin nopea LED-salama, joka pysäyttää radan liikkeen, mikä lisää kuvan tarkkuutta. Kamerajärjestelmä on turvallinen, sillä se ei välky silmälle. Nopea salama vie vain vähän virtaa eikä lämpene. Kehittyneisiin havaintoalgoritmeihin perustuva kuva-analyysi havaitsee ja luokittelee pienimmätkin radalla olevat likapartikkelit ja tikut.

Konenäköjärjestelmä Stora Enso Sunilan tehtaalla

Tietoja asiakkaasta Stora Enso Sunila

Kotkassa sijaitseva Stora Enson Sunilan tehdas valmistaa lehtipuusellua ja ligniiniä. Tehdas otti vuonna 2015 käyttöön ligniininerotusteknologian, jonka avulla se vähentää hiilidioksidipäästöjä ja aloittaa ligniinin kaupallistamisen. Tehtaalla työskentelee yli 150 henkilöä, ja sen kapasiteetti on 370 000 tonnia lehtipuusellua ja 45 000 tonnia kraft-ligniiniä.

Jukka Paananen, tuotepäällikkö, jatkuvatoimiset laadunhallintaratkaisut, Automaatio, Valmet, puh. 050 310 4216

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.