Valmet uudistaa automaatiojärjestelmää Borealiksen olefiinituotannossa Porvoossa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 19.10.2016 klo 11:00

Valmet uudistaa automaatiojärjestelmää Borealis Polymers Oy:n olefiinituotannossa Porvoon Kilpilahdessa. Valmetin toimitus on osa kokonaisuutta, jossa Borealis investoi 40 miljoonaa euroa olefiiniyksikön prosessien nykyaikaistamiseen Porvoon tuotantolaitoksilla. Investointi parantaa yksikön suorituskykyä lisäämällä muun muassa propeenin tuotantokapasiteettia ja parantamalla energiatehokkuutta. Hankkeen odotetaan valmistuvan vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Uudistettu järjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2017 lokakuussa.

Valmetin toimitus sisältää olefiiniyksikössä käytössä olevan Valmet DNA -automaatiojärjestelmän uudistamisen viimeisen vaiheen, jossa uusitaan yli 20 vuotta vanhat prosessiliitynnät.

"Paljon asennustyötä vaativa vaihtotyö voidaan suorittaa lyhyen seisokin aikana, sillä työ on valmisteltu hyvin ja siinä käytetään perusteellisesti testattuja asennusmoduuleja. Vaihtotyötä ja asennusmoduuleja testattiin yhdellä I/O-kaapilla keväällä 2015 hyvin tuloksin. Prosessiliityntöjen teknisiä yksityiskohtia selviteltiin keväällä 2016 toteutetussa perussuunnittelussa, jonka Borealis hankki Valmetilta ennen päätilauksen tekemistä. Tämä huolellinen suunnittelutyö helpotti merkittävästi ison projektin aloittamista heti tilauksen jälkeen", sanoo myyntijohtaja Kari Karppinen Valmetin automaatioliiketoiminnosta.

Teknistä tietoa toimituksesta

Borealiksen projekti on ensimmäinen, jossa käytetään uusia Valmet DNA ATEX -prosessi-liityntäyksiköitä. Niitä asennetaan järjestelmään noin 2 000 kappaletta noin 1 000 normaalin prosessiliityntäyksikön lisäksi. Prosessiliityntöjä uudistetaan 35:ssä I/O-kaapissa.

Asennusmoduulit I/O-yksiköineen testataan huolellisesti Valmetilla ennen toimitusta.
Testausympäristöön tarvittavat prosessiasemat, valvomoasemat ja järjestelmän ylläpitolaitteistot rakennetaan virtuaalipalvelimiin. Testauslaitteistot tehdään kolmelle rinnakkain toimivalle testausryhmälle.

Toimitus sisältää laitteiden, asennuksen ja käyttöönoton lisäksi mittavan määrän
suunnittelutyötä. I/O-piirikaaviot uudistetaan prosessiliityntöjen osalta. I/O-kaapit uudistetaan,
mutta I/O-ristikytkentä säilytetään ennallaan I/O-sovittimien avulla.

Tietoja asiakkaasta Borealis Polymers Oy ja Borealis-konserni

Borealis Polymers Oy on osa kansainvälistä Borealis-konsernia, joka on johtava innovatiivisten ratkaisujen toimittaja polyolefiineissa, peruskemikaaleissa ja lannoitteissa. Borealiksen pääkonttori sijaitsee Wienissä, Itävallassa, ja sillä on toimintaa yli 120 maassa. Henkilöstöä on nykyään noin 6 500 eri puolilla maailmaa. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 7,7 miljardia euroa ja tulos 988 miljoonaa euroa. Borealiksen omistavat International Petroleum Investment Company (IPIC) Abu Dhabista (64 %) ja integroitu kansainvälinen öljy- ja kaasuyhtiö OMV, jonka pääkonttori on Wienissä (36 %).

Kari Karppinen, myyntijohtaja, Automaatio, Valmet, puh. 0400 638 531

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Borealis Polymers Oy:n olefiiniyksikkö Porvoon Kilpilahdessa