Valmet toimittaa uuden valkolipeäsuotimen Rottnerosin Vallvikin sellutehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 6.4.2016 kello 12.00

Valmet toimittaa valkolipeäsuotimen Rottnerosin Vallvikin sellutehtaalle, joka sijaitsee Ruotsin itärannikolla. Suodin on osa tehtaan kemikaalien talteenottoprosessia.

Investointi sisältyy Rottneros AB:n laajaan Agenda 500 -uusintaprojektiin. Sen tavoitteena on lisätä Rottneros AB:n Rottnerosin ja Vallvikin sellutehtaiden käytettävyyttä ja kokonaistuotantovolyymiä niin, että kapasiteetti nousisi 500 000 tonniin vuodessa.

Uusi valkolipeäsuodin korvaa nykyisen, Valmetin vuonna 1990 toimittaman suotimen. Uusi, suurempi suodin tarvitaan tehtaan kapasiteetin lisäämiseen. Uusi suodin on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2016.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Yleensä valkolipeäsuotimen arvo on alle viisi miljoonaa euroa.

"Luotamme täysin Valmetin toimituskykyyn. Vaikka aikataulu onkin erittäin tiukka, uskomme, että Valmet toimittaa suotimen sovittuna aikana. Lisäksi odotan henkilökohtaisesti sitä, että pääsen taas tekemään yhteistyötä Valmetin kanssa, sillä tämä on kolmas Valmet-projektini, joka liittyy painekiekkosuotimen asennukseen", Vallvikin sellutehtaan projektipäällikkö Per-Arne Nilsson sanoo.

"Vaikka olemme olleet Vallvikille luotettava toimittaja valkolipeän saralla jo yli 40 vuoden ajan, tämän projektin tiukka aikataulu teki projektin saamisesta haasteellista. Kaikki myyntivaiheeseen osallistuneet tekivät strategista ja proaktiivista työtä, jotta onnistuimme puristamaan toimitusajan mahdollisimman lyhyeksi. Heille kaikille kuuluu iso kiitos. Olemme erittäin tyytyväisiä ja odotamme onnistunutta ja turvallista projektin toteutusta", sanoo Valmetin myyntipäällikkö Thomas Malmqvist.

Lisäksi Valmet toimittaa Rottnerosin sellutehtaalle uuden valkaisimon. Tämä kauppa julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna.

Toimituksen tekniset tiedot

Toimitus sisältää uuden PDW-valkolipeäsuotimen, asennuksen, käyntiinajopalvelut sekä perussuunnittelun putkistolle, instrumenteille ja sähkö- ja prosessiohjaukselle. PDW-painekiekkosuodin tuottaa täysin kirkasta valkolipeää ja pesee meesan pois. Erittäin suuri valkolipeänsaanto lisää alkutuotantokapasiteettia ja poistaa mahdolliset prosessihäiriöt, joita entistä suurempi sakkamäärä ja muiden prosessiin kuulumattomien aineksien määrä saattaisi valkolipeässä aiheuttaa.

Tietoa asiakkaasta Rottneros ja Vallvik-tehtaasta

Rottneros-yhtymä tuottaa paperisellua kahdessa sellutehtaassa. Vallvikin tehdas tuottaa kemiallista sellua, kun taas Rottnerosin tehdas tuottaa mekaanista sellua. Vallvikin tehdas tuottaa kahdenlaista pitkäkuituista sulfaattisellua: täysin valkaistua ECF-sulfaattisellua (Elemental Chlorine Free) ja valkaisematonta sulfaattisellua (Unbleached Kraft Pulp). Tehdas sai äskettäin luvan tuottaa 255 000 tonnia sellua vuodessa.

Rottnerosin Vallvikin-sellutehdas.                                 Valokuva: Rottnerosin kuvapankki

Thomas Malmqvist, myyntipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 54 14 23 87

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal