Valmet toimittaa monipolttoainevoimakattilan ja savukaasujen puhdistusjärjestelmän Japaniin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 18.10.2016 klo 10:00

Valmet toimittaa monipolttoainevoimakattilan ja savukaasujen puhdistusjärjestelmän japanilaiselle JFE Engineering (JFEE) -yhtiölle. Tämä Valmetin ensimmäinen monipoltttoainekattilatoimitus Japanin markkinalle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 40 miljoonaa euroa. Asennustöiden suunnitellaan alkavan vuonna 2017, ja laitos käynnistyy vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Vuonna 2015Valmet ja JFEE solmivat pitkän aikavälin yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on molempien yhtiöiden liiketoiminnan kasvu Japanin markkinoilla. Tämä sopimus yhdistää Valmetin korkean tehokkuuden teknonologiaratkaisut ja JFEE:n vahvan läsnäolon Japanin markkinoilla sekä heidän kokemuksensa voimalaitosten toimittamisesta.

Tämä on JFEE:n ensimmäinen EPC (suunnittelu, hankinta ja rakennus) -toimitus tämän yhteistyön puitteissa. Kattila tullaan asentamaan MPM Oji Eco Energy Corporation (MOE) -yhtiölle Mitsubishi Paper Mills Limitedin tehtaalle, joka sijaitsee Hachinohen kaupungissa Aomorin prefektuurissa Japanissa. Uusi kattilalaitos tulee mahdollistamaan MOE:lle vakaan voimantuotannon erittäin korkealla lämpöteholla sekä merkittävästi alhaisemmat CO2 -päästöt. Kaikki laitoksen tuottama sähkö toimitetaan verkkoyhtiöille Japanin syöttötariffijärjestelmän mukaan.

Tietoa toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää biomassaa polttavan 75 MWe:n CYMIC-kattilan ja savukaasujen puhdistusjärjestelmän. Hachinohen voimalaitoksen vuosittainen tuotanto tulee olemaan noin 5,3 miljardia kWh. Voimalaitos käyttää pääasiallisina polttoaineina puuhaketta, öljypalmun hedelmän siemenkuorta ja hiiltä.

"Kiertoilmateknologiaa (CFB) käyttävät kattilat auttavat voimantuottajia saavuttamaan erittäin korkean lämpötehon samalla kun ne tukevat uudistuvan energian tuotantoa. Tämä on ensimmäinen toimitussopimus yhteistyösopimuksessa, jonka mukaan JFE Engineering toimittaa Valmetin kattiloita Japanin markkinalle", sanoo markkinointi- ja myyntijohtaja Keiichi Nagaya JFE Engineeringin biopolttoaine-energian kehitysosastolta.

"Olemme tyytyväisiä saatuamme JFE Engineeringin kumppaniksemme Japanin energiamarkkinoilla. Odotamme tämän ensimmäisen yhteistoimituksen tuovan lisää ympäristöystävällisen energiantuotannon projekteja tulevaisuudessa", sanoo Valmetin lämmön- ja voimantuotanto -liiketoiminnan johtaja Kai Janhunen.

Havainnekuva tulevasta MPM Oji Eco Energy Corporation -yhtiön voimalaitoksesta Hachinohen kaupunkiin Japaniin (Kuva: JFE Engineering Corp.)

Tietoa JFE Engineeringistä

JFE Engineering on osa JFE Groupia. Yhtiön juuret ovat teräksenvalmistuksessa ja laivanrakennuksessa, ja se on laajentanut suunnittelutoimintaansa energian, ympäristön, urbaanin infrastruktuurin ja teollisuuden koneiden aloille teknologioitaan yhdistämällä ja kehittämällä. JFE Engineering Corporation on Tokin pörssissä listatun JFE Holdings Inc:n omistuksessa oleva tytäryhtiö.

VALMET OYJ

Kai Janhunen, lämmön- ja voimantuotanto -liiketoiminnan johtaja, Valmet, puh. 010 676 2602
Setsuo Suzuki, johtaja, Japani, Aasian ja Tyynenmeren alue, Valmet, puh. +81 90 4579 9858

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.