Valmet modernisoi turbiiniautomaation Kotkan Energian Hovinsaaren biovoimalaitoksessa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.6.2016 klo 13:00

Valmet on saanut tilauksen Kotkan Energia Oy:ltä Hovinsaaren biovoimalaitoksen turbiiniautomaation modernisoinnista ja uudesta turbiinisäätäjästä. Syyskuussa 2016 käyttöönotettava uusi automaatio parantaa turbiinin käyttövarmuutta ja käytettävyyttä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Valmet pystyi tarjoamaan meille avaimet käteen -toimituksena modernin turbiinisäätäjän ja siihen kunnonvalvontaratkaisun, jotka molemmat voidaan integroida laitoksellamme jo käytössä olevaan Valmet DNA -automaatiojärjestelmään", sanoo sähkö- ja säätötekniikan asiantuntija Antti Roponen Kotkan Energiasta.

Jatkossa turbiinia säädetään laitoksen pääautomaatiojärjestelmän kautta erillisten automaatiojärjestelmien ja linkkisovellusten sijaan, mikä lisää prosessin avoimuutta.

"Operaattoreiden työvaiheet yksinkertaistuvat ja helpottuvat, koska järjestelmään tulee muun muassa ylösajosekvenssit. Automaatiokunnossapidon työt helpottuvat, kun samoja suunnittelutyökaluja käytetään niin automaatiojärjestelmässä kuin turbiinisäädössä. Tarvittaessa operaattorit ja kunnossapito saavat nopeasti etätukea Valmetin asiantuntijoilta", kertoo Valmetin turbiiniautomaatiosta vastaava tuotepäällikkö Tom Bäckman.

Valmetin automaatio korvaa elinkaarensa päähän tulleen turbiinisäätöjärjestelmän, johon ei ollut enää saatavilla varaosia. Toimitukseen kuuluvat myös turbiinin ja generaattorin suojaus, synkronointi, jännitteensäätö ja kunnonvalvonta. Asiakas saa mahdollisissa ongelmatilanteissa nopeasti yhteyden Valmetin asiantuntijoihin etäkäyttöisen analyysipalvelun tai ennakoivan tukipalvelun kautta.

Valmet modernisoi Kotkan Energia Oy:n Hovinsaaren biovoimalaitoksen turbiiniautomaation ja toimittaa laitokselle uuden turbiinisäätäjän.

Tietoja Hovisaaren voimalaitoksesta ja asiakkaasta Kotkan Energia Oy

Hovinsaaren voimalaitos muodostuu biovoimalaitoksesta sekä maakaasua polttoaineenaan käyttävästä kombivoimalaitoksesta ja apukattilasta. Se tuottaa suurimman osan Kotkassa käytettävästä kaukolämmöstä, prosessihöyryä Danisco Sweeteners Oy:n tehtaalle ja sähköä valtakunnan verkkoon.

Biovoimalaitos tuottaa 37 megawattia (MW) kaukolämpöä, 15-20 MW prosessihöyryä ja 15 MW sähköä. Polttoaineinaan laitos käyttää teollisuuden sivutuotteita, metsäperäisiä polttoaineita, kierrätyspolttoaineita sekä tarpeen mukaan turvetta. Generaattorin teho on 25 MWe.
Kotkan Energia Oy on Kotkan kaupungin kokonaan omistama energiakonserni, jonka liiketoiminta jakautuu energian tuotantoon ja kaukolämpöpalveluihin sekä tytäryhtiöiden Karhu Voima Verkko Oy:n ja Karhu Voima Palvelu Oy:n toimintoihin. Päätuotteita ovat kaukolämpö, sähkö ja teollisuushöyry sekä jätteiden hyötykäyttöpalvelu. Karhu Voima -yhtiöiden päätuotteita ovat sähkön- ja maakaasunsiirto sekä maakaasun yritysmyynti. Näiden lisäksi Karhu Voima -yhtiöt tuottavat teollisuuden huolto- ja kunnossapitopalveluita sekä muita palveluita.

Tom Bäckman, tuotepäällikkö, turbiiniautomaatio, Valmet, puh. 050 317 4355

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.