Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinto myönnetty lyhytkuitusellun muuntamiseen pehmopaperintuotannossa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 17.3.2015 klo 13:00

Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinnon voittaja julkistettiin 17.3.2015 Tissue World -konferenssissa Barcelonassa Espanjassa. Palkinto ja 25 000 dollarin palkintoraha myönnettiin Abdus Salamille, joka toimii jatko-opiskelijana Yhdysvalloissa North Carolina State -yliopistossa.

Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinnon tarkoituksena on edistää yliopisto-opiskelijoiden tai tutkijoiden työtä ympäristön kannalta kestävien ratkaisujen kehittämiseksi pehmopaperintuotantoon. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Voittajan valitsee asiantuntijapaneeli, jonka jäsenet edustavat yliopistoja, tieteellisiä organisaatioita ja Valmetia.

Tänä vuonna palkinnon painopisteenä oli ympäristötehokkuus. Abdus Salam palkittiin työstään muuntaa lyhytkuitusellua pehmopaperintuotannossa. Työn tarkoituksena on ollut kehittää menetelmä, jolla pehmopaperiin saadaan erikoisominaisuuksia vain luonnonmukaisia materiaaleja käyttäen. Muuttamalla lyhytkuitusellua sen kuituja voidaan yhdistää biologisesti hajoavaan tuotteeseen, mikä merkittävästi parantaa imukykyä. Muunnellut kuidut ovat elastisia, erittäin pehmeitä, huokoisia ja kestäviä ja niillä on mikrobisia ominaisuuksia.

"Etsimme jatkuvasti uusia innovaatioita pehmopaperinvalmistusprosessin kehittämiseksi entistä kestävämmäksi ja ympäristötehokkaammaksi. Abdus Salamin innovaatio on linjassa tavoitteidemme kanssa ja osoittaa kuinka biomateriaaleja voidaan hyödyntää pehmopaperituotteiden ominaisuuksien parantamiseksi. Tämä on erinomainen esimerkki, kuinka tutkijat ja akateeminen maailma tekevät tärkeää työtä kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen kehittämiseksi tulevaisuuden pehmopaperituotantoon", sanoo Valmetin Pehmopaperitehtaat-yksikön johtaja Anders Björn.

"Arvostan suuresti, että palkintokomitea valitsi tutkimukseni Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinnon 2015 voittajaksi. Tämä on ensimmäinen kansainvälinen palkintoni ja kannustaa minua kehittämään uusia tuotteita ja ratkaisuja pehmopaperin käyttökohteisiin. Uskon, että lyhytkuitusellun muokkausta koskeva tutkimustyö voi merkittävästi vaikuttaa henkilökohtaisen terveydenhoidon ja globaalin talouden kehitykseen", sanoo Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinnon voittaja Abdus Salam.

Valmetin pehmopaperiteknologiapalkintoseremonia pidettiin Tissue World -konferenssissa Barcelonassa.

Lisätietoa Valmetin pehmopaperiteknologiapalkinnosta ja palkinnon säännöt englanniksi osoitteessa www.valmet.com/tissueaward.

VALMET OYJ

Anders Björn, johtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 705 17 13 38

Allan Grimm, päällikkö, globaali teknologia, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 54 17 11 42

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden palvelu- ja teknologiatoimittaja. 10 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.