Valmetin osaaminen mukana joustavia energiajärjestelmiä kehittävässä innovaatio-ohjelmassa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 10.11.2015 klo 11:00

Valmetin säätöosaaminen on mukana joustavia energiajärjestelmiä kehittävässä FLEXe-ohjelmassa (Flexible Energy Systems). Ohjelmaa koordinoi uusi suomalainen innovaatioklusteri CLIC Innovation Oy. Ohjelma edistää siirtymistä nykyisistä energiajärjestelmistä kohti kestävämpiä järjestelmiä, joissa yhdistyvät äly, joustavuus, ympäristösuorituskyky ja taloudellinen kannattavuus.

Ohjelmassa on mukana 17 yritystä ja 10 tutkimuslaitosta tai yliopistoa. Osallistujilla on laajaa osaamista energiajärjestelmien koko arvoketjusta.

"Valmet keskittyy tutkimuksiin, jotka liittyvät voimalaitosten optimaaliseen käyttöön ja säätöstrategioihin uudessa joustavassa toimintaympäristössä. Arvioimme laitosten nykyistä joustopotentiaalia ja etsimme uusia kehittyneitä säätöratkaisuja jouston lisäämiseksi", sanoo energia-automaation kehityspäällikkö Maria Nurmoranta Valmetista.

Lisäksi Valmet tutkii kaukolämpöverkkojen säädön mahdollisuuksia ja rajoituksia osana tulevaisuuden energiajärjestelmiä. "Lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokset ovat tärkeä linkki lämpö- ja sähköverkkojen välissä. Joustavuutta järjestelmätasolla voidaan lisätä kehittämällä säätöratkaisuja niin, että laitokset ja lämpöverkot toimivat saumattomasti yhteen", Nurmoranta lisää.

FLEXe-ohjelma alkoi tammikuun 2015 alussa ja päättyy huhtikuun 2016 lopussa.

Energia-automaation kehityspäällikkö Maria Nurmorannan mukaan Valmet keskittyy FLEXe-ohjelmassa tutkimuksiin, jotka liittyvät voimalaitosten optimaaliseen käyttöön ja säätöstrategioihin uudessa joustavassa toimintaympäristössä.

Tietoja CLIC Innovation Oy:stä

CLIC Innovation Oy perustettiin syyskuussa 2015, kun energia- ja ympäristöalan strategisen huippuosaamisen keskittymä CLEEN Oy ja biotalouden keskittymä FIBIC Oy sulautuivat yhteen. Voittoa tavoittelemattoman yhtiön omistaa 30 yritystä ja 17 yliopistoa ja tutkimuslaitosta. Valmet on yksi omistajista.

Maria Nurmoranta, kehityspäällikkö, energia-automaation kehitys, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 572 7299

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.