Valmet toimittaa kaukolämpöverkon optimoinnin ja tuotannonsuunnittelujärjestelmän Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n Suosiolan voimalaitokselle Rovaniemelle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 24.9.2015 klo 11:00

Valmet toimittaa kaukolämpöverkon optimointiratkaisun ja tuotannonsuunnittelujärjestelmän Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n Suosiolan voimalaitokselle Rovaniemelle. Investoinnin avulla asiakas pystyy ohjaamaan kaukolämmön tuotantoaan kustannustehokkaasti ja tehostamaan sähkökauppaansa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Toimitus luovutetaan asiakkaalle vuoden 2016 huhtikuussa.

"Optimointiratkaisu vie liiketoiminnan ydinprosessia laadullisesti eteenpäin sekä mahdollistaa kustannussäästöjä lämmön ja sähkön yhteistuotannossa", sanoo tuotantojohtaja Jukka Partanen Napapiirin Energia ja Vesi Oy:stä.

"Projektissa tulevat kattavasti käyttöön Valmetin kaukolämpöverkon optimointiratkaisun skaalautuvuus ja mahdollisuudet tehostaa tuotantoa. Tämän mahdollistaa Valmetin edistynyt ennustava monimuuttujasäätö", toteaa ratkaisupäällikkö Teijo Salonpää Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Valmetin toimittama kokonaisuus sisältää kaukolämpöverkon optimoinnin, jossa on mukana sääennusteen perusteella tapahtuva kaukolämpöverkon ohjaus. Toimitukseen sisältyy myös tuotannon optimointi- ja suunnittelujärjestelmä.

Napapiirin Energia ja Vesi Oy ohjaa jatkossa Suosiolan voimalaitoksen kaukolämpötuotantoa Valmetin toimittamalla kaukolämpöverkon optimointiratkaisulla ja tuotannonsuunnittelujärjestelmällä.

Tietoja asiakkaasta Napapiirin Energia ja Vesi Oy

Napapiirin Energia ja Vesi Oy on energian- ja kaukolämmön tuotantoon ja siirtoon sekä vesihuoltoon erikoistunut konserni, jonka toimialue kattaa koko Rovaniemen. Yhtiön liikevaihto on noin 70 miljoonaa euroa ja se työllistää suoraan noin 150 henkilöä. Rovaniemen kaupungin omistaman konsernin tytäryhtiöitä ovat Ranuan Bioenergia Oy, Rovaniemen Voima Oy, Kolarin Lämpö Oy, Rovaniemen Verkko Oy sekä Napapiirin Vesi Oy.

Teijo Salonpää, ratkaisupäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. 040 524 2675

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.