Valmet lanseeraa Valmet IQ -laadunhallintatuoteperheen sellu- ja paperiteollisuudelle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 16.9.2015 klo 8:00

Valmet lanseeraa uuden Valmet IQ -laadunhallintatuoteperheen sellu- ja paperiteollisuuden asiakkaille. Valmet IQ on reaaliaikainen, skaalautuva laadunhallintaratkaisu tuotantoprosessin ja lopputuotteen laadun optimointiin.

Valmet IQ pohjautuu tuhansien laatusäätöjärjestelmätoimitusten tuomaan, kymmenien vuosien kokemukseen. Uusi tuoteperhe sisältää laatusäätöjärjestelmän, profiilitoimilaitteet, katkokamera- ja vianilmaisujärjestelmät.

"Valmet IQ -laadunhallintaratkaisun lanseeraus aloittaa uuden aikakauden sellu- ja paperiprosessien laadunhallinnassa. Se tuo markkinoille lukuisia merkittäviä innovaatioita kuten reaaliaikaisesti skannaavan pehmopaperin pehmeysmittauksen.  Uudesta Valmet IQ:sta on hyötyä, olipa asiakkaalla tarve korvata yksittäinen laite tai rakentaa laadunhallintaan perustuva ratkaisukokonaisuus", sanoo Valmetin Automaation laadunhallintaratkaisujen johtaja, Jari Almi.

Valmet IQ tuo markkinoille innovatiivisia ratkaisuja paperin laadunhallintaan

Valmet IQ tuoteperhe tuo markkinoille lukuisia innovaatioita ja tuoteparannuksia. Valmet tuo ensimmäisenä markkinoille muun muassa reaaliaikaisesti skannaavan pehmopaperin pehmeysmittauksen, ilman säteilylähdettä toimivan neliöpainomittauksen sellun kuivauskoneille, kuvankäsittelyyn perustuvan kuituorientaation mittauksen ja säädön, sekä pinnan muotojen mittaukseen perustuvan painojäljen ennakoinnin.

Profiilitoimilaitteet sekä katkokamera- ja vianilmaisujärjestelmät ovat myös uudistuneet monelta osin. Esimerkkeinä mainittakoon: parantunut suihkusuutinkostutin, höyrylaatikon irrotettava höyryn tasaisesti jakava diffuusiolevy, edistykselliset ratkaisut vianilmaisujärjestelmän kuvan laadun parantamiseen ja vikojen havaitsemiseen ja luokitteluun.

Uusi Valmet IQ käyttöliittymä varustettuna sisäänrakennetulla suorituskyvyn raportoinnilla nostaa käyttäjäkokemuksen uudelle tasolle.  Itseohjaava navigointi antaa käyttäjälle selkeän kuvan prosessin tilanteesta ja tuotteen laadusta ennen, nyt ja tulevaisuudessa helpottaen myös lajinhallintaa.

Valmet IQ:n konesuuntainen säätö yhdistää kaikki prosessi- ja laatumittaukset parhaan mahdollisen tuotantotehokkuuden ja laadun saavuttamiseksi. Edistykselliset prosessin analyysityökalut ja eri tilanteisiin mukautuva mittausjärjestelmä helpottavat myös operaattorin työtä.

Valmet IQ auttaa parantamaan prosessien suorituskykyä

Jokainen asiakaskohtainen Valmet IQ -ratkaisu perustuu Valmetin laajaan sellu- ja paperiteollisuuden asiantuntemukseen. Osaava asiantuntijapalvelu lähellä asiakasta varmistaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn ja investoinnin nopean takaisinmaksun kaikille Valmet IQ -tuotteille. Valmetin eritysasiantuntemus on jokaisen asiakkaan käytettävissä paikallisen palvelun lisäksi etäyhteyksien avulla.

Kaikki Valmet IQ -ratkaisun osat on suunniteltu toimimaan yhdessä. Yhteensopivuus sekä vanhoihin että tuleviin järjestelmiin varmistaa investoinnin kannattavuuden ja nykyisen laitekannan tehokkuuden. Valmet IQ -tuotteet on suunniteltu toimimaan saumattomasti myös muiden toimittajien automaatiojärjestelmien ja tuotantokoneiden kanssa. Helppo liitettävyys mihin tahansa järjestelmään mahdollistaa vanhan laadunhallintaratkaisun uudistamisen jopa tuote tuotteelta.

Valmet IQ Quality Control System - laatusäätöjärjestelmä

Jari Almi, johtaja, laadunhallintaratkaisut, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 764 7512

Helena Lamberg, johtaja, markkinointi ja suunnittelu, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 568 1055

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.