Valmet toimittaa lämmöntalteenottokattilan LKAB:lle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 13.2.2014 klo 11:00

Valmet toimittaa lämmöntalteenottokattilan LKAB:n Svappavaaran kaivokselle Pohjois-Ruotsiin. Tilauksen arvo on lähes 10 miljoonaa euroa. Tilaus kirjataan Valmetin vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Valmet on vastuussa lämmöntalteenottojärjestelmän suunnittelusta, hankinnoista ja rakentamisesta, ja toimitus kattaa kaikki prosessilaitteet, kuten vedenkäsittelyn, syöttövesijärjestelmän, lämmönvaihtimet, pumput, instrumentoinnin ja asennuksen ja käyttöönoton. Laitteet toimitetaan syyskuussa 2014, ja asennustyöt valmistuvat maaliskuuhun 2015 mennessä.

Lämmöntalteenottokattilan tärkein tehtävä on jäähdyttää Svappavaaran rautamalmin pelletointilaitoksen prosessikaasut. Prosessikaasujen jäähdyttäminen on välttämätöntä myöhemmässä vaiheessa tapahtuvan savukaasujen puhdistuksen kannalta. Valmetin teknologian takaama erinomainen luotettavuus ja korkea käyttöaste ovat tästä johtuen tärkeässä roolissa malminjalostusprosessissa. Talteenotettu lämpö käytetään paikallisessa kaukolämpöverkossa. Lämmöntalteenottokattilan käyttöönoton myötä LKAB voi tulevaisuudessa asentaa höyryturbiinin sähköntuotantoa varten.

"LKAB osoitti luottavansa kykyymme vastata yhtiön tarpeisiin tekemällä tilauksen Valmetilta. Toimitimme vastaavan kattilan LKAB:n kaivokselle Kiirunan kaivokseen vuonna 2008", sanoo Valmetin Sellu- ja energia -liiketoimintalinjan myyntijohtaja Mikael Barkar.

Teknisiä tietoja

Svappavaaran lämmöntalteenottokattila jäähdyttää rautamalmin pelletointilaitoksen prosessikaasut 320-400 Celcius-asteesta 140 Celcius-asteeseen, joka on savukaasujen puhdistuslaitoksen edellyttämä lämpötila.

Kattila tuottaa 28 megawattia (MW) höyryä kahdessa eri painetasossa, noin 2,5 ja 15 baarin paineessa. Höyry lauhdutetaan kaukolämmönvaihtimessa, ja lämpö hyödynnetään kaukolämpönä. Vaihtoehtoisesti lämpö voidaan hyödyntää teollisuuden prosessivesiverkostossa. Kaikilla kriittisillä järjestelmillä on varajärjestelmä korkean käyttöasteen varmistamiseksi.

Svappavaaran kaivos jalostaa malmia rikastamalla ja pelletoimalla. Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB) on Ruotsin valtion kokonaan omistama kaivosyhtiö. LKAB on maailman johtavia jalostettujen rautamalmituotteiden toimittajia terästeollisuudelle, ja toimitukset muille teollisuudenaloille kasvavat jatkuvasti. Lisätietoja LKAB:stä  www.lkab.com.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Mikael Barkar, myyntijohtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 534 4607.

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjoomamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.